Störningar
- Boskola
- Nyhetsbrev och magasin
- Kom igång med vår boendeapp
- Våga bry dig
- Leva hållbart
- Flytta in och flytta ut
- Hyran
- Hyra ut i andra hand
- Fullmakt
- Praktiskt i boendet
- Ombildning
- Rökfritt hos oss
- Störningar
- Information om skyddsrum
- TV och bredband
- Gårdsföreningar
- Tillval
- Personuppgifter
- E-legitimation
- Tillgänglighetsredogörelse
- E-tjänster & Blanketter
- Här satsar vi extra
I ett flerfamiljshus bor man nära sina grannar. Därför är det viktigt att ta hänsyn och inte störa omgivningen. Detta gäller dygnet runt, men är extra viktigt sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Undvik till exempel att dammsuga, tvätta eller duscha sent på kvällen.
Prata gärna med dina grannar i god tid om du ska ha fest, men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Sluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att nattsömnen inte störs. Tänk också på att du som lägenhetsinnehavare har ansvar för att dina gäster inte stör grannarna.
När grannen är högljudd
Ett sätt att komma till rätta med en störning är att själv ringa på hos grannen och vänligt be dem dämpa sig. Ofta är den som orsakar en störning inte medveten om att andra blir störda. Men om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter? Eller om du inte vet hur du ska hantera situationen utan att försämra grannsämjan? Då kan det vara bra att känna till att du kan vända dig till oss – kontakta bara din husvärd.
Störningsjouren
Men om störningen inträffar kvällar, nätter eller helger? Ja, då ska du ringa till Störningsjouren. Störningsjouren kommer ut till plats för att informera sig om vad störningen beror på. De talar med den person som ringt in och med den hyresgäst som är orsaken till störningen. Störningsjouren talar dock aldrig om för den störande, vem som kontaktat dem. Du som anmäler en störning kan också välja att vara anonym. Efter varje besök skrivs en rapport som Poseidon tar del av följande morgon.
Störningsjouren når du på telefon 031-80 50 75.
Vad händer sedan?
Som hyresvärd är vi skyldiga att ingripa mot störningar i boendet. Vi följer därför upp alla anmälningar om störningar. Om vi kan konstatera att en störning ägt rum, gör vi i regel ett hembesök eller skickar ett varningsbrev. Efter en andra upprepad och konstaterad störning debiteras hyresgästen för Störningsjourens utryckning. Lagen ger alltså hyresgästen en chans, men upprepade störningar kan leda till att man förlorar sin lägenhet. Räknas störningen som särskilt allvarlig, kan den leda till att hyresgästen sägs upp utan varningsbrev.
Behöver du hjälp utanför kontorstid? Ring Störningsjouren på telefon
031-80 50 75!